Tamara Cuypers
  • Home
  • ENGLISH
  • de P.A.U.Z.E. methode
  • Podcast
  • mindfulness
  • Contact

Podcast aflevering 7 met Peter Coucke

8/4/2025

0 Opmerkingen

 

Kijk in deze aflevering even mee achter de schermen van het cultureel centrum.  Welke rol spelen de theatertechniekers en hoe ervaren zij het contact met de podiumnemers? 
Hun rol zou wel eens groter kunnen zijn dan je eerst dacht...    
​
Peter Coucke komt, als theatertechnicus, elke dag in contact met podiumnemers.  Hij is diegene, die voor het publiek in de coulissen en in de regiekamer misschien die stille aanwezige is, maar vergis je niet. Achter de schermen fungeert hij als klank- en lichttechnicus, scenograaf, contactpersoon, timemanager, roadie en wat nog meer.  

Peter noemt zichzelf een creatief generalist. Met zijn vele interesses past hij niet in één genre, discipline of kunstvorm. Peter behaalde zijn bachelor diploma aan het KASK Conservatorium School Of Arts Gent als vormgever/designer.
Hij heeft zijn eigen ontwerpstudio ⁠⁠ waar zijn aandacht momenteel het meest gaat naar slow design met hout. Met ‘slow’ wordt bedoeld dat je bewust en met aandacht keuzes maakt. In tegenstelling tot het veel voorkomende consumentengedrag, waarbij men geen voeling meer heeft met afkomst en maakproces.

In het muzikaal intermezzo hoor je Peter, die ook al vele jaren zijn eigen muziek maakt en uitvoert. Peter trad jarenlang op met Dirk Vanderlinden als 'De Buurmannen', waarmee ze eigen(wijze) -en ook komische- muziek en muziektheater maakten. Hij speelde in verschillende cover- en gelegenheidsbands als multi-instrumentalist.    

Breng me naar deze podcast aflevering
Afbeelding

Een creatief, kloppend hart

In een Cultureel Centrum (CC) of Ontmoetingscentrum (OC) is er een breed programma met optredens en evenementen van lokale organisaties tot voorstellingen met nationaal of internationaal bekende artiesten.  Het is het kloppend culturele hart van een wijk, gemeente of stad, waar mensen elkaar ontmoeten en hun muzische hart kunnen ophalen.  En met muzisch bedoel ik alle muzische domeinen: muziek, woord (toneel, literatuur,...), dans en beeldende kunsten.  Er worden tentoonstellingen georganiseerd, boekvoorstellingen, musicals, wedstrijden, shows, cursussen, fuiven,... 

Het is een bruisende plek van creatief talent waar alle lagen van de bevolking samen komen om te feesten, bij te leren of voor elkaar op te treden.  Zij die het podium nemen variëren van schoolkinderen, amateurmuzikanten of toneelspelers, tot  professionele sprekers, acteurs of muzikanten.  

Achter de schermen

De mensen die in zo'n centrum werken komen in contact met heel veel verschillende podiumnemers.  Dat geeft hen een boeiende en bevoorrechte kijk achter de schermen. 
Geen enkele dag is hetzelfde, want elke dag zijn er andere evenementen, met andere mensen en hun wensen.  

​Stel je eens voor dat je op een plaats werkt waar je elke dag gasten ontvangt, die straks het podium zullen nemen. 

Sommige podiumnemers voelen zich opgewonden en hebben veel energie en goesting om erin te vliegen.  Anderen zijn rustig en beheerst.  Nog anderen zijn bang en nukkig.  Nog anderen voelen zich overweldigd en overprikkeld.  Sommigen komen de eerste keer op het podium, anderen doen dit al vele jaren.  

De personen die op het spannendste moment van het performingsproces met de podiumnemers werken, zijn de theatertechniekers.  
In deze blog wil ik deze mensen eens in de spotlights zetten, want het is een stresserende en veeleisende job en hun vakmanschap, engelengeduld, flexibiliteit en empathie zijn cruciaal om een voorstelling te doen slagen.
 
   

Welk evenement men ook organiseert, voor de organisator of artiest is het een hoogtepunt, een mijlpaal.  Het is iets waar ze maanden naartoe geleefd hebben.  
De theatertechnici krijgen quasi elke week- of weekenddag zo'n groep mensen over de vloer, die verwachten dat alles op wieltjes loopt en het een geweldige dag wordt.    
De gasten komen 's morgens vroeg aan en verwachten dat de technici klaar staan voor de opbouw, die fysiek al meteen uitdagend is.  Er wordt heel de dag gerepeteerd en 's avonds moet de adrenaline nog even aangevoerd worden, want het publiek stroomt binnen en de lichten gaan uit. Iedereen wacht vol spanning wanneer het podium weer oplicht. Na een hele dag werken wordt er weer opperste concentratie gevraagd.     
Elke kabel, spot en micro moet werken op 'dat belangrijke moment', elk filmpje moet spelen, elk geluidseffectje moet komen op 'dat belangrijke moment', elke presentatie, elke laptop moet werken op 'dat belangrijke moment',... 
Als er iets fout gaat moeten de theatertechnici hun kalmte bewaren, creatief denken en probleemoplossend in actie schieten.  En dat gebeurt veel meer dan het publiek door heeft.  Dat is het wonderlijke aan het werk van deze technici: soms verrichten ze werkelijk wonderen!
​Na de voorstelling, als iedereen opgelucht naar de bar gaat, moeten de theatertechnici de scène en trekken ontruimen en afsluiten.  De volgende ochtend staan ze daar opnieuw.  Tenminste, als ze niet uit bed gebeld werden, omdat iemand vermoedelijk zijn instrument in de kleedkamer vergat.  

De rust van een vangnet

Als ervaren theatertechnicus heeft Peter gaandeweg geleerd om proactief te denken en vangnetten in te bouwen.  Hij weet ondertussen wat er allemaal fout kan gaan.  Met de vele digitale toepassingen is het niet altijd eenvoudiger geworden, want er zijn altijd wel communicatieproblemen tussen oude(re) en nieuwe(re) technologie​ in een theaterzaal.  Creativiteit is dan ook de meest waardevolle eigenschap van theatertechnici.  
Mij lijkt het zeer vermoeiend om altijd uit te gaan van een worst case scenario, maar Peter vertelt dat het als theatertechnicus juist heel veel rust geeft om op alles voorbereid te zijn.  Als er dan nog eens iets onverwachts gebeurt, hoef je je alvast geen zorgen meer te maken over de andere problemen, die je sowieso al verwachtte.  Want, het B, C, D én F plan was er al.  


Als ik Peter vraag wat hij de podiumnemers als tip kan geven, dan kiest hij zonder twijfel zijn eigen strategie: wees voorbereid op wat mis kan gaan.  Laat je niet verrassen, want dat geeft stress.  Wees realistisch en zorg dat je problemen kan opvangen.  Dat geeft rust en vertrouwen.
Verder geeft hij ook aan dat het te vaak gebeurt dat de artiesten te weinig voorbereid zijn op de nieuwe omgeving, het podium, de techniek (micro's, monitors, spots in het gezicht,...).  Hij gelooft dat men veel minder stress zou ervaren, mocht hier in de weken en maanden voor de voorstelling meer aandacht aan besteed worden.  

En dat kan ik alleen maar beamen.  
Laat je niet verrassen door de techniek van een performance. 
Neem ook de mentale training al mee in je voorbereiding.  

Ik help je graag.  Je kan me bereiken door een berichtje te sturen via mijn contactformulier.  
​
0 Opmerkingen



Laat een antwoord achter.

    Auteur

    Tamara Cuypers 

    Archives

    Mei 2025
    April 2025
    Maart 2025
    Februari 2025

    Categories

    Alles
    Deeltijds Kunstonderwijs
    De P.A.U.Z.E Methode
    Mindfulness
    Muzikale Podiumnemers
    Orkestmuzikanten
    Perfectionisme
    Podiumnemers Podcast
    Podiumstress
    Yoga

    RSS-feed

0472 069131


​

​alle rechten voorbehouden 
​Barefoot in the Wood VOF © 2018
  • Home
  • ENGLISH
  • de P.A.U.Z.E. methode
  • Podcast
  • mindfulness
  • Contact