Een bijzonder podiumIn de Podiumnemers podcast kwamen tot nu toe vooral muzikanten aan bod, maar er zijn zoveel meer soorten podiumnemers. Er zijn tal van mensen die, op een bepaalde plaats en tijd, opstaan van hun stoel, voor een publiek komen staan en de kans en een podium krijgen om daar, in dát moment, hun boodschap te brengen. Zo is het ook voor Karen Ongena, want Karen is advocaat. Ze werkt jaren aan een zaak en dan komt het moment dat zij, en haar collega's, de argumenten voor de rechtbank moeten brengen. En daar hangt niet zelden veel van af... Focus op de taakKaren vertelt in deze aflevering hoe de cirkels van aandacht (< Ebersprächer) haar houvast zijn bij het pleiten. Ik deel dit concept hier heel graag, want het is eigenlijk een zeer mindful concept. Karen heeft geleerd om op te merken waar haar aandacht is tijdens het pleiten. Ze heeft haar argumenten klaar en weet wat ze wil zeggen. Dat is de hele voorbereiding. Zolang ze daarbij kan blijven zit ze in cirkel 1. Haar aandacht is bij de taak. Uiteraard wordt ze uitgedaagd: door de advocaat van de tegenpartij, door de rechter. Dan wordt ze naar cirkel 2 getrokken. Op zo'n moment blijft ze heel alert om heldere antwoorden te geven, om zaken te weerleggen, maar ze weet ook welke punten ze zelf nog wil afhandelen en keert na de afleiding (cirkel 2), terug naar haar kerntaak (cirkel 1). Ze vermijdt zoveel mogelijk de vier andere cirkels: jezelf afvragen wat je had moeten doen, wat beter geweest zou zijn, je afvragen of je zal winnen of verliezen, wat de anderen van je denken, wat de gevolgen zijn van je prestatie of je gaan afvragen wat je daar in feite doet. Als je aandacht in die vier buitenste cirkels zit, terwijl je op het podium staat, dan verloopt het vast en zeker veel moeizamer dan nodig. Het gaat er dus om dat je opmerkzaam bent, zodat je weet waar je aandacht is om terug te keren indien nodig. Dat is mindfulness beoefening ten voeten uit. Ben je helder?Een ander advies dat Karen met ons deelt is een les die ze leerde van haar patroon: "Het maakt niet uit of je oud bent of jong, man bent of vrouw. Het belangrijkste is: ben je helder?".
Dit zegt alles, want het is de essentie van haar taak als advocaat en ook het enige waar ze enigszins controle over heeft. Wat het vonnis ook is, zij kan er alleen maar voor zorgen dat haar zaak, de argumenten en bewijsvoering helder zijn. Dit gesprek bracht mij even terug naar mijn middelbare schooltijd. Ik volgde latijn. En ik herinner me een paar gedreven medestudenten die de redevoeringen van Cicero vanbuiten leerden en -in het latijn- voor de klas brachten. Ik herinner me dat ik hun inspanning hiervoor bewonderde. Terwijl ik, in mijn vrije tijd, muziek studeerde en concertpodia beklom, memoriseerden zij redevoeringen en namen hun podium in de latijnse les. Ik herinner me zelfs dat een paar van hen eens in het parlement gingen spreken, deze 16 à 18 jarigen. Sommigen van hen werden dan ook advocaat of gingen politieke en sociale wetenschappen studeren. Ik ervaar het toch als een voorrecht dat we zowel in onze middelbare scholen als in onze muziekopleidingen nog steeds in contact komen met de Oud-Griekse kunsten: in dit geval dan met de retorica (de kunst van het overtuigend spreken en schrijven). Karen moet hartelijk lachen als ik erop sta haar ook een podiumkunstenaar te noemen. Advocaten zijn geen popidolen, BV's of beroemde acteurs. Maar het zijn toch straffe podiumnemers! Het zijn mensen die durven opstaan, hun stem ontlenen aan 'Vrouwe Justitia' en hun intellect inzetten voor wie verdediging nodig heeft. En daarvoor zetten ze hun kunst in: de kunst van het redevoeren. En los daarvan is het sowieso al een hele kunst om daar voor de rechter te staan en je zaak te bepleiten -met je krokodillenstaart. - om dit te begrijpen moet je de podcast beluisteren :-) - Uiteraard kan ik het ook niet laten om de vertaling te maken naar andere podiumkunstenaars. Inhoudelijk komen ze natuurlijk iets anders doen op het podium, maar in wezen is het hetzelfde voor mij. Op het podium voelen we de diepe wens om mensen te inspireren en mee te voeren. Of dat nu in de rede is of in de verbeelding: wat belangrijk is: ben je helder? Wat is jouw drijfveer om op het podium te komen? Heb jij dat helder?
0 Opmerkingen
Over stilteBart Van Kerchove is pianist, componist, begeleider en leraar in het Deeltijds Kunstonderwijs. Al vele jaren een goede vriend. Als je twee reflectieve zielen samen zet, die intens houden van het leven, dan krijg je een langzaam en openhartig gesprek over … stilte… De stilte zit vol antwoorden"Hoor je zachte stem in een luide wereld" is de ondertitel van mijn boek De P.A.U.Z.E methode. Ik koos voor deze ondertitel omdat het alleen in de stilte is dat ik werkelijk kan horen wat enige waarde voor mij heeft. Door te stoppen en stil te worden, kom ik op een plaats waar ik dichter bij de kern van de dingen kom. Als ik geen ruimte maak voor stilte ga ik te veel door op automatische piloot en drijf ik af naar plaatsen waar ik niet wil zijn. In dit gesprek met Bart Van Kerchove pols ik naar zijn ervaringen met stilte. Inspireert de stilte hem om te componeren? En wat is stilte voor hem precies? Is het alleen maar de afwezigheid van geluid of lawaai? En wat is lawaai? Is er alleen maar lawaai om ons heen of zorgen we zelf voor lawaai in onszelf? Bart vertelt op een openhartige manier wat de stilte hem al leerde. Hoe stil staan en een stap achteruit zetten blinde vlekken en donkere kantjes aan en in het licht brachten. Het is een existentiële reis geworden die hem bewust maakt van alle projecties en kleinmenselijke kantjes. De stilte is zo'n heerlijke bondgenoot en leermeester. In dit moment is alles okéHoor Bart in de podcast vertellen hoe zijn inzichten en de zoektocht naar meer stilte in zijn leven, hem inspireren als leraar. Hij helpt de leerlingen stilte toe te laten in improvisaties, moedigt hen aan beter te luisteren en de stilte niet zomaar op te vullen met nietszeggend 'geluid'. Hij vertelt hoe hij zelf geleerd heeft om meer achterover te leunen, dingen te laten gebeuren en ruimte te geven om creativiteit de vrije loop te laten. Of hoor zijn mooie voorbeelden van Arthur Japin en Emile Claus, hoe kunst helpt om te verstillen en hoe kunst en literatuur ons kunnen meenemen in onthaasting en meer menselijkheid. Bart geeft nog mee hoe we onszelf stress bezorgen, door met onze gedachten niet in het hier en nu te zijn en ons problemen inbeelden die er niet zijn. Terwijl alles oké is in dit moment. Hier en nu. Let er maar eens op, hoe vaak je zenuwachtig wordt doordat je je inbeeldt: 'wat als ...'. Je maakt jezelf angstig voor monsters onder het bed. Ik denk dan: 'wat als hetgeen, waar je zo bang voor bent, uitkomt?' Dan zul je daar wel mee omgaan. Niet? Je zal roeien met de riemen die er zijn. Maar zolang het niet zo is, hoef je je ook niet gek te maken. In dit moment is alles oké. Wat heb ik genoten van dit gesprek. Ik hoop jij ook. Schrijf hieronder, of onder de podcast, bij de opmerkingen, hoe jij stilte ervaart. Ik ben benieuwd. Wil je meer stilte vinden in jouw leven: neem een P.A.U.Z.E En-joy! In het intermezzo hoor je het vijfde deel uit Bart’s ‘Notes Lydiennes’: 5 pianostukken voor de rechterhand alleen, en enkel de witte toetsen van de piano.
Vind alle muziek van Bart op zijn website: www.yellowmusiceditions.com Kijk in deze aflevering even mee achter de schermen van het cultureel centrum. Welke rol spelen de theatertechniekers en hoe ervaren zij het contact met de podiumnemers? |
AuteurTamara Cuypers Archives
April 2025
Categories
Alles
|